«Ingen bør bli forskrekket om sluttregningen for Hordfast blir på 50-60 milliarder kroner og kanskje mer», skriv Hauk André Nordsti i eit lesarinnlegg. (Illustrasjonsfoto)
«Ingen bør bli forskrekket om sluttregningen for Hordfast blir på 50-60 milliarder kroner og kanskje mer», skriv Hauk André Nordsti i eit lesarinnlegg. (Illustrasjonsfoto)

Lesarbrev: Bjørnefjordbroen

Publisert 11.09.2017 kl. 10.53.

Høyre/Frp regjeringen med Erna Solberg og Ketil Solvik-Olsen i spissen er i ferd med å gå rett inn i fellen til Statens vegvesen. Meldingen fra statsministeren tidligere i sommer var, at med en kostnad på 43 milliarder vil ikke dette prosjektet la seg realisere på kort sikt. I beste «Ja vel Herr Statsråd»-stil finner Statens vegvesen på kort tid frem til Gullholmane som har lagt der i tusenvis av år, og vips så blir kostnadene kuttet med 8 milliarder, genialt.

Dagens regjeringsrepresentanter er antakelig de eneste som tror på at de totale kostnadene for Hordfast nå blir på 35 milliarder, når vi vet fra studier ved NTNU at slike offentlige prosjekter som oftest blir enormt mye dyrere enn først antatt. Kostnadsestimat har på det verste blitt tidoblet når regnskapet gjøres opp. Første anslag for Ryfast var, til eksempel, på 650 millioner kroner, sluttkostnaden ble på 5490 millioner kroner. Første anslag for Hardangerbroen var på 800 millioner kroner, sluttkostnad 2570 millioner kroner. Det finnes mange eksempler.

Prosjektkostnadene blir strategisk underestimert i en tidligfase når det skal selges inn til beslutningstakerne/politikerne, og det er den fellen regjeringen med åpne øyne er i ferd med å gå i. Både Statens vegvesen og politikerne vet allerede nå at i et prosjekt av denne størrelsen vil andre forutsetninger/problemer komme opp i ettertid med påfølgende kostnadsøkning. Når det er brukt en halv milliard kroner eller mer til planlegging, er det for sent å stoppe prosjektet.

Når det gjelder broen over Bjørnefjorden, så holder Statens vegvesen på med utviklingsarbeid og forskjellige broteknologier. Det betyr at de opererer i ukjent farvann, og er det én ting som er sikkert, så er det at det vil komme store kostnadsøkninger på grunn av uforutsette problemer og endrede forutsetninger. Ingen bør bli forskrekket om sluttregningen for Hordfast blir på 50-60 milliarder kroner og kanskje mer. En stor del av kostnadene skal finansieres med bompenger, og etter sigende må man regne med at det vil koste 4-500 kroner per passering! Av og til kan man lure på om det er bompengebransjens lobbyorganisasjon, som har meget gode forbindelser inn mot regjeringen, som i alt for stor grad har klart å påvirke deres innstilling.

Statens vegvesen sitter med både armer og bein godt plantet nedi vår felles «honningkrukke», og kan tilsynelatende bruke så mye de vil av våre felles ressurser. Hittil har de brukt 310 millioner kroner i plan- og utviklingsprosessen, hvorav 36 millioner er brukt på kommunedelplan og mangelfulle konsekvensutredninger. 267,5 millioner er allerede brukt for å finne ut hvordan de skal krysse Bjørnefjorden! Sluttregningen regner man foreløpig med vil komme på over en halv milliard.

Broen over Bjørnefjorden kommer til å bli Erna Solbergs megakostbare «månelanding», som kommende generasjoner skal få slite med. Ikke nok med at det sløses med fellesskapets penger, men de naturskjønne områdene på Reksteren, Svarvahella, Gullholmane og Bårdsundet kommer i tillegg til å bli forvandlet til et forurenset månelandskap under hele byggeprosessen og frem til snorklipping. Deretter overtar økt CO2 utslipp, støy og en visuell forurensning skapt av dagens regjering, med støtte fra politikerne på Tysnes som ikke prioriterer miljø og natur i troen på at Hordfast vil drysse ny næringsvirksomhet nedover hodene deres.

Hvis man på død og liv skal ha en fergefri E39, så vil det indre alternativ med infrastrukturelle fordeler både østover og nordover, samt velkjente utfordringer og forutsigbare kostnader, bli billigere og være den traseen man burde gå for. Min bestefar sa en gang til meg: «når du skal stemme, gutten min, så må du stemme Høyre for de prioriterer riktig og fører en anstendig økonomisk politikk», det samme sa min far til meg. Nå er jeg selv bestefar, og selv om jeg mener partiet har gjort mye bra ,så ødelegger den meningsløse pengebruken i Bjørnefjordprosjektet for meg når jeg skal gi mitt råd.


Siste saker Gå til framsida

No lyser dei opp i mørket

– Viss eg ikkje har refleks kan bilane køyra på meg, forklarar Askild (5) frå Stjerneresio barnehage til «Tysnes».

Stor siger for ungdom

Bussbilletten blir ikkje 40 kroner dyrare likevel. Malene Kristine Meidell Alsaker gledar seg på vegner av ungdom i Hordaland.