FORNØGD: «Dersom det helsepersonellet jeg har møtt er nogenlunde representativt for helsenorge, kan vi se lyst på fremtiden og være veldig takknemlige for at vi bor i dette landet», skriv Hans Kristian Svensholt. (Arkivfoto)
FORNØGD: «Dersom det helsepersonellet jeg har møtt er nogenlunde representativt for helsenorge, kan vi se lyst på fremtiden og være veldig takknemlige for at vi bor i dette landet», skriv Hans Kristian Svensholt. (Arkivfoto)

Lesarbrev: Mitt møte med helsevesenet - en solskinnshistorie

Publisert 19.12.2017 kl. 07.13. Oppdatert kl. 12.46.

I de senere år har det norske helsevesenet blitt utsatt for mye kritikk. Det går på enkeltopplevelser, organisering, kommunikasjon og oppfølging. En undersøkelse Forbrukerrådet utførte for et par år siden viste at en av tre hadde dårlige erfaringer på forskjellig vis.

Bortsett fra fjerning av galleblære for ca 30 år siden har jeg hatt svært sjelden kontakt med helsevesenet. I sommer fikk jeg en lammelse i venstre arm som varte i ca to minutter. Min svigersønn overtalte meg til å ta kontakt med min fastlege, og siden gikk det på skinner. Min fastlege, doktor Wibe Jacobsen ved Tysnes legesenter, forsto raskt at dette kunne være alvorlig, og henviste meg til UNILABS for CT-undersøkelse, samtidig som han varslet Haukeland sykehus. Da jeg ble innkalt første gang til Haukeland sykehus, hadde jeg også tatt MR-undersøkelse av hodet, etter henvisning fra doktor Wibe Jacobsen i samråd med en nevrolog.

Jeg møtte til legekonsultasjon og ultralyd på Poliklinikk Karkirurgi. Det var en positiv opplevelse. Det ble gitt klare tilbakemeldinger om fortetning av halskar med blodtilførsel til hjernen. Dette kunne medføre hjerneslag og operasjon var sannsynligvis nødvendig.

Etter noen dager ble jeg innkalt til forberedelse til operasjon – selve operasjonen skulle foregå dagen etter. Forberedelsen var forbilledlig organisert. Det startet med blodprøver, deretter ble jeg mottatt av en sykepleier som organiserte møter med turnuslege, kirurg og anestesilege. Alle var vennlige, profesjonelle og imøtekommende. Kirurgen (doktor Gleditsch) forklarte på en grundig og forståelig måte hva som skulle skje under operasjonen. Jeg ble svært beroliget etter møtet med ham, og jeg tror ikke jeg hadde høy puls da jeg ble trillet inn i operasjonssalen. Operasjonen gikk veldig fint, og jeg er svært imponert over profesjonaliteten til operasjonsteamet med doktor Gleditsch i spissen. Etter operasjonen ble jeg utskrevet fra sykehuset etter tre dager.

Oppfølgingen under sykehusoppholdet var helt eksemplarisk. Her var det gode samtaler med leger og smilende, vennlige og dyktige sykepleiere, som gjorde alt for at vi på rom 571 skulle ha det bra.

Jeg skriver dette fordi mine opplevelser står i sterk kontrast til alle de negative erfaringer mange har gitt utrykk for ved møte med det norske helsevesenet. Dårlig kommunikasjon med alvorlige konsekvenser blir ofte nevnt. Jeg opplevde at kommunikasjon til meg og mellom fastlege, UNILABS og Haukeland sykehus var veldig god.

Mangelfull organisering ved det enkelte sykehus er også et tema i kritikken. Jeg tviler selvsagt ikke på at det kan dokumenteres forbedringspotensialer, og at det kan være betydelige kvalitetsforskjeller rundt i landets sykehus. På Haukeland sykehus møtte jeg en avdeling som var organisert for å kunne ivareta pasientens behov på best mulig måte. Dette gir pasienten en trygghetsfølelse, noe som er vesentlig for en vellykket videre behandling.Manglende ressurser og kapasitet, samt varierende kvalitet på pasientbehandling vil helt sikkert bli videre diskutert og analysert i tiden fremover, og forhåpentligvis vil dette resultere i et enda bedre helsevesen. Jeg beskriver en solskinnshistorie basert på egne erfaringer i tidsrommet oktober, november og desember 2017. Den viktigste ressursen i helsevesenet er helt klart et faglig dyktig personell. Dersom det helsepersonellet jeg har møtt er nogenlunde representativt for helsenorge, kan vi se lyst på fremtiden og være veldig takknemlige for at vi bor i dette landet.


Siste saker Gå til framsida

Debatt: Avisa skal fram

Det er viktig at regjeringa legg til rette for distribusjonsløysingar som er føreseielege på ein slik måte at det er råd for avisene å tilpassa utgjevingane sine. Regjeringa vil no kutta ned på postomberingsdagar til 2,5 dag i snitt kvar veke. Framlegget er at eine veka er det postlevering måndag, onsdag og fredag, og andre veka er tysdag og torsdag. Det gjer at avislevering ikkje er...