HAR IKKJE TRUA: Knut Jørgen Gjøvåg meiner at den planlagde brua over Bjørnafjorden berre har fungert som «nysteikt valflesk» til no. (Illustrasjon: Statens vegvesen)
HAR IKKJE TRUA: Knut Jørgen Gjøvåg meiner at den planlagde brua over Bjørnafjorden berre har fungert som «nysteikt valflesk» til no. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Debatt: Nystekt valgflesk

Publisert 06.11.2018 kl. 06.00.

I den regionen som jeg nå reiser i, ser jeg ofte på CGTN. Stasjonen sender hovedsakelig nyheter fra fjerne Østen, og i går var det selvsagt et meget stort oppslag og intervju med ledende kinesiske politikere og ingeniører i forbindelse med åpningen av det ultra mega store prosjektet – broen som går fra Hong Kong til Macao.

Dette kolossale infrastrukturelle byggverket, som er ferdigstilt på litt over åtte år, bestående av en 55 km lang bro, to kunstige øyer og underjordiske tuneller, vil binde mer enn 70 millioner mennesker sammen, korte ned reisetider med opptil to timer enkelte steder, og skal etter informasjonen som ble gitt vare i 120 år.

Det tok ti år å planlegge hele byggverket, og prisen? Den skal vi ikke snakke om, MEN en ide er satt i virkelighet, og bare den første dagen passerte mer enn 50.000 personer over. Busser, biler og tog – alt skal kunne bruke denne «highvegen». Samtidig ble det bygget en ny Panama-kanal og en hel øy i AG utenfor Dubai.

Så må jeg tenke på broen over Bjørnefjorden. Det har nå vært snakket, hatt møter, diskutert og spist kaker og kaffi, uten at et spadetak er blitt tatt. Når en nærmer seg valgperiode, så er det ikke til å tro hva politikerne lover, og personlig trodde jeg på det også. Men det var en gang det, i dag stiller jeg meg meget tvilende til om denne broen noen gang vil komme. Den vil koste for mye og gi for lite, uansett hva lokalbefolkningen mener og sier.

Skulle det hende at broen blir bygget, så vil en ikke ta hensyn til rosebusker eller nyslåtte plener, støy eller utedo. Da blir broen bygget slik Oslo og de store entreprenører bestemmer, rett fram, og de som støtter spaden langs veiene og kaller seg Statens vegvesen er sikkert bra folk, men kommer tvilsomt til å utføre noe arbeid alene på dette prosjektet.

For ville samferdselen hatt en bro der, så skulle den vært bygget for flere år siden – hittil har den bare tent som nystekt valgflesk.


Siste saker Gå til framsida

Premierte ivrige turgåarar

Anne Britt Onarheim vann gåvekort på 1.000 kroner, medan Viljar Olai Skaten vann hovudgevinsten på 2.000 kroner.

– Det er kjekt å koma heim att

Nokon fedrar er vekke mellom åtte og fire kvar dag. Nokon er vekke to veker i Nordsjøen. Christer Helland er vekke to månadar om gongen.

Har fått fornya tillit

8. november signerte Norconsult AS og Dr.techn. Olav Olsen AS kontrakt på «Konseptutredning flytebru E39 Bjørnafjorden».

Debatt: Ope brev til politikarane i Tysnes kommune

Allereie for 12 år sidan, byrja ein å snakka om bygging av ny barnehage for Uggdal/Våge. Barn og vaksne i Stjernereiso barnehage/Vågsmarka barnehage lever framleis i uvisse om når eit slikt bygg eventuelt kjem. Modulane på Reiso er eit mellombels bygg, og no i haust har me vore der i seks år. Det er eit lite hensiktsmessig bygg for barnehagedrift, og me må dagleg handtera dei fysiske...