OSCARSBORG: Her ser vi en av de tre 28 cm-kanonene.

Med Tysnes reiselag til Sørøst-Norge

Så var det nytt år og i gang med nye turer, og første turen gikk med 37 deltakere pluss Olav sjåfør til Sørøst-Norge.
Publisert 19.06.2019 kl. 06.00.

For å komme dit gikk turen over Haukelifjell med lunsjstopp på Haukeliseter, og videre ned til Morgedal hvor vi skulle overnatte på Morgedal hotell. Dette ble tredje gang vi overnattet der, en kjekk plass med god mat og nå også fine rom. Til vår store overraskelse lå det fire bonger på middagsbordet, to til bruk ved middagen og to som vi kunne benytte i baren om kvelden.

Likevel, ingen problem med å fylle bussen til rett tid om morgenen. Men før middagen hadde vi en tur nedom opplevelsessenteret Norsk Skieventyr, en interessant opplevelse med en topp engasjert guide.

På hvalfangstmuseet

Som sagt, vi kom av gårde i rett tid, og målet denne andre dagen var i første omgang Sandefjord og Hvalfangstmuseet, men på veien ble det litt stopp på Årnes kafé ved Gvarv og i Larvik. I flere år har vi snakket om en tur til Hvalfangstmuseet, så endelig lot det seg gjøre, men dessverre var vi et par uker for tidlig ute til å få med oss ferdigstillingen av restaureringen.

To guider tok oss imot på trappa, og det ble likevel et spennende besøk før turen gikk ned mot kaia og venting på Fjordlines MS «Oslofjord», som skulle ta oss med over til Strømstad i Sverige. Ved kaien lå også hvalfangstskuta «Southern Actor», dessverre fikk vi ikke mulighet til å komme ombord.

Sverige og «harryhandel»

MS «Oslofjord», kanskje bedre kjent som MS «Bergensfjord» fra tiden den gikk ut fra Bergen til Danmark, var nå ombygd til en «taxfree»-båt med to etasjer med butikker, og det ble observert en del tysnesinger med handleposer etter hvert. Men først fikk vi oss en skikkelig god lunsj med god utsikt fremover. Ja, og så var det softis-maskin som enkelte forsynte seg godt av. Sjøen lå stille og rolig, så her var ingen anger på matorgien, bortsett fra kanskje tanken på at vi om kort tid skulle ha oss middag på hotellet, Scandic Laholmen.

Med treretters middag og treg betjening ble bordsetningen på nærmere tre timer, så etter en lang dag var ikke veien så lang til køya. Og en god natts søvn trengte vi siden vi dagen etter skulle på Nordens største kjøpesenter, Nordbysenteret, litt utenfor Strømstad. Her skulle det bli «harryhandel»!

Vel, harryhandel og harryhandel fru Blom, vi tysnesinger er nok for jordnære til det. Noen handleposer ble det med ut i bussen, men det var jo ikke så greit å få oppbevart kjøttvarer på skikkelig vis til vi kom hjem, og noe Systembolaget var det ikke på senteret, så det begrenset seg, sikkert til glede for lokale kjøpmenn og Vinmonopolet.

Vi besøker festningene Fredriksten og Oscarsborg

Dermed gikk turen videre mot Halden og Fredriksten festning, hvor vi skulle ha lunsj på Den Gamle Kommandant, skogsoppsuppe og brød. Det ligger mye historie innenfor vollen her, og kanskje med et høydepunkt i Karl XII død, selv om det var utenfor. Festningen er beleiret seks ganger men aldri inntatt, «Ofte beleiret men aldri beseiret!».

Men vi skulle videre til enda en festning, dog av noe nyere dato, nemlig Oscarsborg, som ligger på det smaleste i Oslofjorden utenfor Drøbak. Her var det service. En representant fra Oscarsborg hotell møtte oss på kaien, vi fikk tømt bussen, og hun viste Olav hvor han kunne få parkert, og kjørte han tilbake til ferga. Og neste dag kjørte hun Olav til bussen igjen, bra, det var nemlig et godt stykke til parkeringsplass. Det var nemlig ikke så enkelt å få tømt bussen ved fergekaia, og to ganger måtte stakkars Olav tåle kjeft. Nå ja, han tålte det godt, og ga svar på tiltale.

Så ble vi fraktet over til Søndre Kaholmen, hvor fortet ligger. Det ble litt fritid før guidet tur, og været skiftet fra T-skjorte-vær til genser og vindtett jakke-vær. Men med en engasjert guide også her, en tidligere kystartilleri-kar fra Senja, ble det en stor opplevelse. Naturligvis ble senkningen av «Blücher» det store temaet, med god gjennomgang av hele historien på film, og ikke minst ga synet av de store 28 cm-kanonene «Moses», «Aron» og «Joshua» og en tur ned i torpedorommet på nordre Kaholmen, liv til historien.

En spennende tur i «Blaafarveværkets» gruve

Dagen etter gikk så turen videre via Oslofjordtunnelen til Blaafarveværket på Modum. Vi dro direkte opp til gruvene, som viste seg å være et godt stykke fra selve Værket, spesielt med buss siden vi ikke kunne kjøre den vanlige bilveien. Men turen var verdt det.Gruvene var virkelig en opplevelse, med svært god tilrettelegging. Med hjelm og god og varm «kep», gikk turen innover på trelemmer.

Ny attraksjon var ei hengebru over et juv i gruvene, og vi kunne tydelig se kobolt i veggene. Verket ble grunnlagt allerede i 1776, av kong Fredrik VI. Blåfargen fra kobolten ble blant annet brukt i produkter fra Danmark og Holland, og var på den tid svært mye verdt, og dyrere enn sølv.

Lunsj ble servert i Gruvekroa, før vi dro ned igjen til selve Blaafarveværksområdet etter en hjulkapsel-leting, mistet på veien opp. Det var ikke akkurat noen autobane. Der ble det litt handel og studering av produkter laget på Blaafarveværket, og noen fikk også med seg litt historie og naturopplevelser i området. Deretter gikk turen til Tyrifjord hotell, hvor vi var lovet kaffe og vafler ved ankomst, og det holdt de. Litt avslapping, og så var det middag i spisesalen, som vi måtte dele med et svært så høyrøstet damehåndballag. Beskjedne tysnesinger hadde ikke sjans til å overdøve dem.

Gjennom «Middelalderdalen», Numedalen

Dagen etter gikk turen opp Numedalen, eller «middelalderdalen» som den markedsføres som. Det skyldes fire stavkirker og et høyt antall tømmerbygninger fra middelalderen. Været var ikke av det beste denne dagen, men vi tok en stopp ved Uvdal stavkirke fra 1178. Vi fikk en nærmere kikk på kirken, men kom dessverre ikke inn. Før det hadde vi hatt lunsj på Veggli vertshus, hvor man kunne overnatte i togvogner fra en del år tilbake. Virket ikke spesielt fristende der toget sto i dag, nærmest til forfall.

Geilo var målet denne dagen, med overnatting på Vestlia Resort, men ikke før vi hadde vært innom Øyo AS for å skaffe oss litt økser, kniver og andre redskaper. Ikke at vi trodde vi måtte forsvare oss der på Geilo, men kjekt å ha.

På hotellet fikk vi litt tid til å koble av, og noen tok turen i svømmebassenget, mens andre gikk litt småturer i området. Ble ikke spesielt imponert over naturen der, mye anleggsarbeid, hoteller og hytter. Etter litt frem og tilbake om type middag vi skulle få, så endte det opp med mat fra buffet, skikkelig god mat.

Hjemtur via Vøringsfossen

Hardangervidda ble passert i litt tåke og regn dagen etter, men ned mot Sysendalen og Vøringsfossen lettet det, og det var bare noen «fine» tåkedotter igjen da vi sto på de nye plattformene ved Fossli hotell. Der kunne vi trygt stå og se ned mot fossen og Måbødalen. Fine fotomotiv. Lunsj denne dagen skulle vi ta ved Norsk Natursenter i Eidfjord. Et flott sted, men med to turistskip på fjorden ble det ganske folksomt. Deilig hjortegryte ble servert, før det bar videre med Tysnes som mål.

FOTO-GLAD: Magne Elias Døssland ved Vøringsfossen.
MUSEUM: I Hvalfangstmuseet i Sandefjord var det mye spennende å se på.
HJELM OG KAPPER: Reisefølget kledd for tur inn i «Blåfjellgruvene».
GAMMEL: Uvdal stavkirke fra 1178.
«SVEVENDE»: Vandring i gruven med glassgulv.
HALDEN: Fredriksten festning, med utsikt over Iddefjorden.
STUDERTE: Modell av «Blücher». Personer fra v.: Marit Sæløen, Eirik Sunde, Magne Elias Døssland, Bernhard Skjolde, Bjarne Nes, John Audun Høviskeland og Malvin Hagen.

Siste saker Gå til framsida

Ynskjer ekstra omsorgsbemanning

Budsjettforhandlingane er godt i gang, og i formannskapet måndag tok Arne Leite (Sp) og Anne Merete Fjeldstad (Ap) til orde for å sjå på høva for å få fleire stillingar inn i omsorgstenestene.